torsdag den 20. marts 2014

Kokosmuld


Mange har efterhånden spurgt lidt ind til det kokosmuld jeg bruger. Så nu tænkte jeg, da jeg skulle blande nyt, at jeg ville vise jer lidt om det.

Mulden er fra Kokodana og kommer i en hård blok på 4,5 kg. Den lægger man i en stor balje og tilsætter 20 L vand. Når blokken så har opsuget al vandet, kan man sætte sig til at nuldre jorden ud. Den bliver enormt let og lækker. Og pludselig står du med 70 L kokosmuld.

Jeg fylder den derefter i en stor sæk, sådan at det holder på fugten, hvis jeg ikke lige får brugt det hele.


Og SÅ blander jeg min færdige pottemuld. Jeg personligt bruger 50% pottemuld og 50% kokosmuld. Og til den blanding tilsætter jeg ca. en lille fjerdedel perlite.


Og så er det ellers igang med "klør5" og blande rigtig godt! Blandingen bliver virkelig luftig og lækker og rigtig god til planterne.

Man kan næsten se det på billederne. Det er ikke NÆR så kompakt og tungt som almindeligt pottemuld.


Kokosmulden består af 100% organisk materiale. Eller komprimeret kokosskal om man vil.

Fordelen er at det er let og luftigt og giver en masse luft til rødderne. Og er der noget planternes rødder kan lide, så er det ilt og vand.

Mere nøjagtigt, kan det beskrives sådan:

Vores luft indeholder ca. 21% ilt, og derfor har den del af planten du kan se over jorden, intet problem med at optage ilt. Derimod har rødderne det helt anderledes, for at holde en plante saftspændt kræves vand.
Vand optages gennem rodhårerne, og det kan foregå ved passiv vandoptagelse, hvor det sker uden plantens aktive deltagelse.
Det sker, når der er koncentrationsforskel mellem vand i jorden og vand i rodens celler.

Når koncentrationen er højere udenfor end inde i planten, vil vandet passivt bevæge sig ind i plantens rødder; det sker når stueplanter vandes meget.

Den aktive vandoptagelse er en biologisk proces. Ved hjælp af energi transporteres vandmolekylerne gennem rodhårernes overhud, og der forekommer ånding i rodcellerne.
For at rodhårenes celler kan ånde, skal der være ilt tilstede; derfor er det vigtigt at sørge for, at der er godt med luft (ilt) i jorden. En sammenpresset jord indeholder kun lidt luft. (Her er det at kokos er godt, da det selvom du knuger det i hånden, stadig ikke kan presses til en tæt kugle).

Manglende ilt kan resultere i at planter mangler vand, selvom hele rodsystemet er ved at drukne i vand. Rødderne drukner, planten kan i yderste konsekvens gå ud.

Denne kokosblanding der i mod, er så let og porøs, at man kan have sin potteplante til at stå og soppe i vand, uden at planten drukner. For jorden bliver ikke tæt, kompakt, tung og vandmættet, på samme måde som almindeligt jord gør.

Jeg bruger kokosmulden ren, til at spire frø i. Der bruger man i forvejen normalt ugødet jord og dette kokosmuld er uden næring. Når de små spirer så skal pottes op i større potter, bruger jeg denne omtalte mix af kokos og plantejord. Derudover begynder jeg at gøde med en god gødning.

Personligt bruger jeg gødning beregnet til chili. Det jeg bruger lige nu, hedder Chili Fokus og når jeg sammenligner med min forrige sæson, hvor jeg gødede med en alm NPK gødning, kan jeg se at mine planter i år, har meget flottere blade. Skinnende, store, smukke og sunde blade.

Jeg ved godt det sikkert er pga. flere faktorer... Men jeg tror jeg har fundet en blanding og en fremgangsmåde der passer godt til mig :) Om det her passer til dig, det skal jeg ikke bedømme. Og jeg vil heller ikke pådutte nogen at bruge kokosmuld osv.
Jeg vil kun sige at det virker rigtig godt for mig :) Jeg er normalt dårlig til at vande - enten får de for meget fordi jeg er bange for at give for lidt - eller jeg vander for lidt, fordi mine hverdage ofte går lidt for hurtige. Med denne jord, står mine planter ALTID i vand i bakkerne og tørrer dermed aldrig ud.

Det er da win win :)

4 kommentarer:

  1. FEDT! tak for tippet. Jeg vil se om jeg kan få skaffet sådan en blok, for jeg er nemlig også altid i tvivl om, hvorvidt jeg vander for meget eller for lidt. Jeg kæmper også med, at hovedet ikke kan huske alle de forskellige råd og "krav" til hvad hvilke planter har det bedst med. Jeg forspirer derfor efter forskrifterne, men kan derefter kun håbe, at det går godt bagefter. Nogle skal spire i lys. Nogle skal stå køligt, nogle skal flyttes efter spiring, nogle skal have mindre lys.. osv osv. Det er mere end jeg kan overskue hihi. Lige nu er min største øv oplevelse faktisk, at mine ellers så nøjagtigt passede klokkerankefrø bare ikke vil spire. De har været hundedyre og jeg elsker den plante, men desværre har jeg ikke lige råd til en ny portion. NÅ, men det blev et langt skriv, uanset hvad så ER det forår nu, og der er en kæmpe daglig glæde i at se efter de små frøbabyer ikke.. :-))))

    Mange kærlige hilsener
    Henriette

    SvarSlet
  2. Hvis du gør som keg, har du i hvert fald een mindre bekymring ;) klokkeranke husker jeg fra sidste år, at den tog lidt tid om at spire. Jeg tror vi har dem i vores lokale kiwi til under fem kr for en pose frø. Jeg kan lige kigge næste gang jeg er derovre :) så vil jeg gerne sponsorere sådan en pose til dig. De er nemlig så smukke at se på :) :) knus

    SvarSlet
  3. EJ vil du virkelig det Tina? Hvor er det bare sødt af dig. Jeg har handlet mine hos Albinus Frø, og selvom jeg ikke i øvrigt vil klage over noget derfra, var jeg målløs, for der var kun seks frø i hver pose! Bestilte en portion hvide og en portion lilla blomsterfrø, så jeg er jo ret øv over at de ikke bliver til noget. Har lige tjekket, og det er tre uger siden jeg såede.

    Sig til hvis du finder dem, så sender jeg dig min adresse :-)
    Mange tak og knus og god weekend
    Henriette

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nu kigget og kigget uden held desværre :( Jeg er sikker på det havde nogen... men nu er de forsvundet som dug for solen. Jeg fandt kun nogen til 39 kr. Prøv evt at melde dig ind i frøbytte forums på facebook. Der er masser der gerne deler for portoprisen... og de bytter hvis man har noget at bytte med... og er man ny haveejer og ikke har noget at bytte med, er de tit stadig flinke og dele :)

      Jeg håber virkelig du finder nogen, for de er så skønne at kigge på :)

      Slet